Cabina foto: cum a apărut și cum s-a dezvoltat
Cabina foto: cum a apărut și cum s-a dezvoltat
Cabina foto datează încă din 1889, fiind creația inventatorului de origine franceză T.E. Enjalbert. Cu toate că acestea nu s-au bucurat de un succes imediat, au evoluat și câștigat popularitate pe termen lung.
Așa se face că, în 1925, Anatol Josepho, sosit în Statele Unite ale Americii tocmai din Rusia, a adus cu el conceptul de cabină foto, pe Broadway.
Pentru 25 de cenți, te puteai poza și primeai 8 exemplare ale fotografiei tale. Tot procesul dura aproximativ 10 minute și implica procesele chimice specifice developării pozelor din acea perioadă. În doar 6 luni, numărul celor care folosiseră cabina foto ajunsese la 280.000 de persoane, iar compania intenționa să răspândească conceptul peste tot în lume.
În 1927, Anatol a primit 1 milion de dolari și un procent din vânzările ulterioare.
Cu timpul, cabinele foto au devenit tot mai răspândite, fiind mai populare și utilizate în mall-uri, gări sau stații de metrou, cu scopul practic de a oferi poze tip pașaport sau buletin, necesare unor acte și documente. De aici și denumirea de “foto la minut”.
Americanii au simțit însă că acest concept are mai mult potențial, așa că au început să asocieze cabinele foto cu lucruri mai amuzante.
Astfel, au început amplasarea cabinelor foto prin parcuri de distracții sau la concerte, unde oamenii se înghesuiau alături de cei dragi pentru a își face o fotografie și a păstra amintirea momentului.
Odată cu evoluția tehnologiei, cabinele foto s-au digitalizat, simplificat, iar procesul de fotografiere precum și cel de printare a pozelor s-au îmbunătățit.
Adoptarea acestei tehnologii a permis transportul cu ușurință al cabinelor foto în locații de orice fel, la cerere. Acesta a fost și momentul în care s-a născut un nou concept: cel de cabină foto de închiriat la evenimente. Primele astfel de companii au apărut tot în SUA, spre finalul anului 1990.
Evoluția cabinei foto în România
Conceptul de cabină foto și-a câștigat rapid succesul și în România, fiind nelipsită de la evenimentele de tip nuntă/botez precum şi campanii de marketing sau de promovare a unor diferite produse/servicii.
Cum a aparut Cutia cu Poze?
Cutia cu Poze a poze a apărut în anul 2014, fiind creată de Cătălin Melinte. Tot business-ul a pornit intamplator, in urma unei simple discutii, pentru ca mai apoi, brand-ul sa capate amploare. Despre inceputurile business-ului Cutia cu Poze s-au scris destul de multe articole in presa si in social media, povestea fiind considerata una de succes.
La început a fost o simplă carcasă de lemn, prinsă cu șuruburi, pentru ca mai apoi, așa cum este firesc în orice business care devine lider în nișa în care activează, să se investească în dezvoltare.
În cazul Cutiei cu Poze, evoluția s-a văzut în cabine foto din aluminiu, moderne, minimalistice – gata de a satisface chiar și cele mai exigente nevoi ale unor miri, părinți sau agenții de marketing.
În timp, ea a devenit un brand puternic, grație investițiilor constante în modernizarea cabinelor foto și a serviciilor. Ca dovadă a popularității câștigate stă faptul că, despre Cutia cu Poze, s-au scris cele mai multe articole în presă despre un photobooth din România.
Unde folosim o cabină foto?
Probabil cel mai comun loc unde se închiriază o cabină foto este la nunți. Clienți sunt chiar cei care se căsătoresc și vor să le ofere invitaților o distracție în plus, împreună cu avantajul de a putea lua acasă, tipărite pe hârtie, amintiri de la evenimentul lor.
Uneori, prestatorii de servicii de închiriere cabine foto oferă și un album foto (guestbook) unde invitații își pot lipi poza de la cabina foto alături de un mesaj. O frumoasă amintire pentru miri, peste care se pot uita cu plăcere peste ani.
Nunțile reprezintă, în continuare, un capitol foarte important în activitatea unei cabine foto. Încă de când a apărut acest serviciu, este tot mai solicitat și nelipsit de la nunți și cununii civile. O contribuție o are și faptul că fotografiile printate de cabina foto pot înlocui foarte eficient și elegant mărturiile de nuntă care sfârșeau, de regulă, aruncate și uitate într-un sertar de-al invitaților.
O cabină foto nu înlocuiește un fotograf de nuntă sau botez!
După cum am mai spus, fotograful de nuntă are menirea de a surprinde momentele cheie ale întregului eveniment, pornind de la biserică și până la aruncarea buchetului de flori de către mireasă.
La polul opus, photobooth-ul este și un serviciu de entertainment. Distracția de la cabina foto este garantată, în timp ce momentele amuzante și inedite sunt surprinse în fotografii care sunt printate instant în câteva secunde. În plus, mirii vor primi fotografiile și în format digital, în scurt timp – de regula a doua zi, ori la finalul evenimentului.
O cabină foto dă, de asemenea, posibilitatea uploadului instant pe o pagină de Facebook sau pe o platformă unde pot fi încarcate pozele, pentru a fi distribuite și în social media.
Botezurile reprezintă, de asemenea, o altă categorie de evenimente unde sunt solicitate serviciile de cabină foto. Cu toate că, de regulă, au o amploare mai mică, există pachete special concepute și pentru acest tip de eveniment. Totodată, serviciile oferite au fost personalizate și prin props-urile oferite în pachet.
Cabină foto la evenimente?
Evenimentele private sau evenimentele corporate reprezintă o nișă pe care nu toți furnizorii de cabine foto o pot satisface – datorită cerințelor mai complexe și rigide. Cutia cu poze a reușit, pe parcursul anilor de activitate, să susțină diferite activări de marketing – dintre care unele extrem de complicate.
Dintre ele, câteva ne-au rămas în minte și le povestim cu drag ori de câte ori avem ocazia:
O campanie de o lună de zile, timp în care cabinele foto au fost transformate în plăci de snowboard și au stat afară, în vârf de munte, la apres-skiuri, câte 12 ore pe zi. Această activare de marketing a ridicat multiple provocări, una din ele fiind izolarea termică a echipamentelor care au trebuit să funcționeze la temperaturi negative.
Intr-un final, activarea a fost una de mare succes, reușind să satisfacem toate cerințele tehnice și ale clientului – un mare jucător de pe piața băuturilor alcoolice (Corona).
O altă activare extrem de complexă din punct de vedere al logisticii a fost o campanie derulată în multiple hipermarketuri din țară.
Cu toate că cerințele tehnice nu au fost extrem de dificil de realizat, angrenajul logistic investit în această campanie a fost considerabil – 15 cabine foto care au funcționat timp de o lună de zile.
Doar două dintre situațiile la care un furnizor de cabine foto trebuie să aibă soluții și să poată satisface cerințe extrem de ridicate – date de clienți sau de context.
Desigur, la fel de solicitante sunt și nunțile și botezurile, și nu trebuie niciodată tratate superficial: evenimentul nu se repetă, are loc o dată în viață și trebuie să fie perfect.
Cum alegem cabina foto pentru eveniment?
Recenziile date de clienți sunt cele mai importante. Cu cât mai multe, cu atât mai bine.
De asemenea, este important ca prestatorul să aibă afișată o activitate cât mai variată, de la evenimente la care a participat. Totodată, un indicator al profesionalismului său este customer service-ul oferit – să răspundă la orice fel de întrebare sau cerință, indiferent cât de banală sau nebunească este.
Alegerea unei cabine foto nu trebuie să fie făcută în baza unui criteriu financiar. “Nu intrați în cursa prețurilor mici, necompetitive, practicate de regulă de către cei care nu dețin o firmă, nu oferă o factură fiscal și, drept urmare, nicio garanție. Nu v-ați dori ca în mijlocul evenimentului să nu aveți o cabină foto pentru care ați achitat eventual un avans, ori ceea ce ați discutat nu este ceea ce ați primit” – Cătălin Melinte.
O altă verificare, înainte de a bate palma cu furnizorul, este ca acesta să nu fie în insolvență sau faliment. O simplă interogare pe listăfirme.ro poate scuti multe experiențe neplăcute, ulterioare.
Cabină foto 2019. Ce trenduri sunt astăzi, în prestarea de servicii foto interactive?
Instabox. Device-ul permite printarea fotografiilor postate pe Instagram cu un anumit #hashtag. Instabox-ul Cutia cu Poze este perfect pentru evenimentele unde sunt invitați bloggeri sau tineri care, prin “puterea #hashtag-urilor” pot genera awareness asupra unei teme, brand ori eveniment. De exemplu, dacă ne-am afla la un eveniment de lansare al unui produs, iar toți cei prezenți ar posta folosind #hashtag-ul evenimentului, trendul va fi amplificat sub efectul unui “bulgăre de zăpadă”. Rezultatul va fi benefic pentru brand care își va crește, organic, vizibilitatea pe rețelele sociale.
GIF-uri animate. Ca urmare a conexiunii dintre cabina foto și rețelele sociale, ele sunt tot mai solicitate de clienți.
GIF este un acronim al Graphics Interchange Format, fiind creat de programatorul Steve Wilhite, acum peste 30 de ani, mai exact în 1987. A luat amploare însă odată cu rețelele sociale și a utilizării tot mai largi a photobooth nuntă. Astăzi, mai toți cei care se află în etapa de organizare nuntă au pe listă „gif cabină foto”, lucru confirmat și de mesajele pe care le primim de la clienții care ne solicită serviciile.
De asemenea, în cadrul activărilor corporate, GIF-urile sunt solicitate tot mai des, datorită brand awareness-ului pe care îl creează. Cutia cu Poze poate genera diferite tipuri de GIF-uri (gen intro, GIF-uri cu background personalizat, slow motion GIF, etc). Există ceva la care te-ai gândit? Cu siguranță îl vom pune într-un GIF!
LED Ring Booth. Este o cabină foto de dimensiuni reduse, recomandată în evenimentele de tip beauty. LED Ring-ul oferă un efect de beauty portretelor, punând accentul pe ochii subiectului. Construcția acestuia permite amplasarea în orice loc, indiferent de spațiu (inclusiv saloane de coafură, cafenele ori magazine).
Fotografia interactivă.
Pe lângă faptul că ea cuprinde cam tot ceea ce s-a enumerat mai sus, sub diferite forme, există și alte contexte ale ei. În istoria noastră, am avut diverse provocări, cum ar fi printarea pe pachete de biscuitț, pe postere, ori evenimente în care fotografiile trebuiau să fie vizualizate într-un mediu virtual (VR – Virtual Reality).
Social booth. Device de la care pot fi trimise fotografiile și GIF-urile pe email, sau sub formă de mesaj pe whatsapp.
Cu toate ca acestea pot fi trimise și direct de la cabina foto, la finalul sesiunii de fotografie, uneori este necesar un echipament suplimentar pentru a evita cozile care se formeaza în cazul unor evenimente aglomerate. Social booth-ul oferă ușurință în vizualizarea pozelor, acestea putând fi reprintate sau postate direct pe retelele de socializare.
Acum că știi atâtea despre cabina foto, tu ce provocare ai pentru noi? Abia așteptăm să ne-o spui!
In acest articol au fost folosite fragmente din urmatoarele linkuri:
https://start-up.ro/cutia-cu-poze-catalin-melinte/
https://noizz.ro/stuff/povestea-unei-afaceri-cutia-cu-poze-p/z4e51q8
http://business-review.eu/news/cutia-cu-poze-photo-events-inovation-and-a-growing-business-131984
https://www.kudika.ro/articol/wellness/48705/cutia-cu-poze.html
https://observator.tv/social/special-cutia-cu-poze-si-zambete-168186.html